سفارش تبلیغ
صبا ویژن

http://NAKHLEJAVAN.ParsiBlog.com
 
قالب وبلاگ
آخرین مطالب

*اطلاعاتی در مورد کابینت M D F*

 

(Medium Dencity Fibernation) مخفف MDF است .

MDF فیبری با چگالی متوسط است که بصورت فشرده از ضایعات چوب تهیه می گردد و از مقاومت زیادی در مقابل رطوبت برخوردار است .MDFهمواره به عنوان مغز و درون کار در صنعت چوب مورد استفاده قرار می گیرد. آنچه MDF را زیبا می سازد پوشش روی آن است که بسته به نوع کارمتفاوت می باشد. از معروفترین روکشهای MDF می توان PVC ، VINILIUM، HPL و فرمیکا را نام برد. لازم به ذ کر است فرمیکا بسته به نوع ضخامتش متفاوت می باشد. بنابراین هرچه از روکشهای ضخیمتر و مقاومتر در پوشش MDF استفاده شود جنس مرغوبتری بدست خواهد آمد.

MDF در واقع نوعی فیبر است که از خرده چوب بهم فشرده تحت فشار و حرارت به وجودمی آید.اکنون در بیشتر موارد سازندگان کابینت از MDF به جای تخته سه لائی یا تخته های نئوپان استفاده می کنند.

 MDF از  مشتقّات چوب بوجود می‌آید (که بصورتهای تارهای مویی الیاف درمی‌آورند) و بوسیله‌ی پرسهای قوی آن را فشرده می‌کنند و اگر بخواهند آن‌را ضدّ آب کنند، قبل از آنکه به‌صورت خمیر است با پارافیل مخلوط می‌کنند. نوع روکش‌های MDF متفاوت و دارای تنوّع رنگ بسیار است.

 MDF  یک  محصول پانلی است که از ترکیب الیاف لینگوسلولزی با رزین های مصنوعی یا هر نوع چسب مناسب دیگر تولید می شود. این پانل ها از دانسیته 496 تا 801 کیلو گرم بر متر مکعب (50-31 پوند بر فوت مکعب) در پرس داغ فشرده می شوند. چسبندگی داخلی کامل پانل به وسیله رزین مصنوعی و سایر چسب های آلی حاصل می شود.

در مقایسه با تخته خرده چوب، MDF دارای دانسیته یکنواخت تر در سراسر تخته و لبه های صاف تر و منسجم تر است که در نتیجه آن بهتر می تواند مورد ماشین کاری قرارگیرد. محصول نهایی می تواند به صورت سطح صاف و یا با رگه های دلخواه طرح چوب و... باشد که در این صورت نیاز به روکش شدن (با روکش طییعی و یا لمینت) مرتفع می شود.

بنابراین هرچه از روکش های ضخیم تر و مقاوم تر در پوشش MDF استفاده شود جنس مرغوب تری بدست خواهد آمد. MDF نوعی فیبر است که از خرده چوب به هم فشرده تحت فشار و حرارت به وجود می آید. اکنون در بیشتر موارد سازندگان کابینت از MDF به جای تخته سه لائی یا تخته های نئوپان استفاده می کنند.

 

دلایل استفاده:

* چگال بودن MDF ، یعنی زیاد بودن ذرات چوب در واحد حجم آن، محکم و بدون گره بودن این نوع فیبر که به سوراخ کاری و سوهان کاری آن و ایجاد فرم های دلخواه کمک می کند.

* سطح آن هموار است.

* وجود ذرات بسیار ریز و نرم ، بافت غیر قابل تشخیصی دارد.

* این نوع فیبر به راحتی با چسب چوب به هم می چسبد.

* سطح آن را می توان رنگ روغن یا رنگ پلاستیک زد و همچنین با لترون یا اچ پی ال یا ملامین روکش کرد.

* نسبت به آب مقاومت بیشتری دارد.

 

واژه ها و اصطلاحات :

نئوپان :

برگردانده شده chipboard به معنی تخته خرده چوب می باشد و همانطور که از این عبارت برمی آید این محصول از تکه های خرد شده چوب تولید می شود که با آب ، اسید و چسب های خاص ترکیب شده اند ودر یک پروسه ماشینی به ورقهایی با ابعاد و ضخامت های استاندارد مختلف تبدیل و به بازار عرضه می شوند . قابلیت پرس انواع روکش روی این اوراق نیز مانند ام دی اف وجود دارد .

روکشها:

 لترون : روکشهایی از جنس کاغذ می باشند که پایین ترین کیفیت را در بین روکشها دارا       می باشد .

ملامینه : روکشهایی هستند که از لایه های کاغذ ورزین فرم دهنده روی آن تشکیل شده اند و دارای مقاومت بیشتری نسبت به نوع لترون می باشند.

اچ پی ال:

 مخفف  high pressure laminat می باشد ومعنی آن لمینت تحت فشار بالاست که از چند لایه کاغذ کرافت و یک لایه کاغذ رنگی و چسب های مخصوص تولید می گردد و نسبت به دو نوع روکش فوق دارای مقاومت بالا تری است . موارد ذیل به بعضی از ویژگیهای آن اشاره می نماید:
* مقاوم به رطوبت

* مقاوم به آتش سیگار

* مقاوم به تغییر رنگ در مقابل چراغ هالوژن

* مقاوم به گرمای خشک ظروف تا 180 درجه

* مقاوم به پوسیدگی و مواد شیمیایی

 نوار لبه پی وی سی:

 نوارهای PVCمخفف عبارت Polyvinyl chlorideمی باشد نوارهایی هستند که جهت افزایش مقاومت لبه های بیرون قطعه کار در برابر ضربه ورطوبت مورد استفاده قرار می گیرند، این نوارها با ضخامت ، ابعاد ورنگهای مختلف به بازار عرضه می گردند وکار انتخاب را برای هرگونه استفاده  راحتر نموده و متناسب با فضای مورد نظر( کابینت آشپز خانه و دکوراسیون داخلی ) به کار برده می شوند البته چسباندن این نوار ها نیاز به چسب مخصوص گرانول(hotmeit)و دستگاه لبه چسبان دارد .

 

رزین یا چسب :

 که نقش اتصال دهنده را ایفا می نماید به عبارت دیگر متداولترین رزین قابل استفاده، فنل – فرم آلدئید و اوره فرم آلدئید می باشد که متناسب با کاربرد محصول نهایی رزین نیز تغییر خواهد کرد. به منظور افزایش کیفیت محصول نهانی لازم است چسب موردمصرف در مسیر انتقال الیاف از قسمت ریفانیرها به خشک کن ها به الیاف افزوده گردد تا ضمن قرار گرفتن کلیه الیاف ها در معرض چسب و پراکنده شدن چسب بر روی کلیه الیاف ها، الیاف با رطوبت بیشتری خشک شده تا انرژی کمتری مصرف گردد و در واقع ضمن صرفه جویی در مصرف انرژی می توان انتظار داشت عملیات خشک کردن نیز آسانتر صورت پذیرد.

پارافین زنی:

به منظور کم کردن قابلیت جذب آب تخته فیبر، لازم است مقداری پارافین به الیاف اضافه گردد که معمولا پارافین بصورت مذاب به خرده چوب های در حال حرکت به ریفانیرها افزوده می شود تا بعدا مخلوط گردد .


[ پنج شنبه 91/9/16 ] [ 9:58 عصر ] [ محسن گرزالدین ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

سلام به وبلاگ صنایع چوب نخل جوان خوش امدید. این مجموعه با داشتن کادری مجرب در زمینه اجرا و خدمات MDF با بهره گیری از دانش فنی روز اماده همکاری با شرکتهای دولتی،خصوصی و واحدهای شخصی میباشد.
موضوعات وب
آرشیو مطالب
امکانات وب


بازدید امروز: 0
بازدید دیروز: 0
کل بازدیدها: 14425